Naar het noorden - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van nollenatsrilanka - WaarBenJij.nu Naar het noorden - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van nollenatsrilanka - WaarBenJij.nu

Naar het noorden

30 Augustus 2015 | Sri Lanka, Jaffna

28 augustus
Op weg verder naar het noorden. 's Morgens. Brachten weinig een bezoek aan de Mihintale, een belangrijke bedevaartsoord met weer heel veel trappen, weer een grote witte stoepa, een groot wit Buddhabeeld en heel veel mensen.
Daarna hadden wij geen zin meer om naar een andere ruïnestad, Anuradhapura, te gaan, ook al moet dit mooier zijn dan wat we gisteren hadden gezien. Maar soms hebben we gewoon behoefte aaneen middagje niets. 's Avonds waanden we ons even in Cuba toen tijdens het eten een triootje aan tafel kwam zingen.

29 augustus
En zo kwam de noordelijkste stad van onze reis, Jaffna, in zicht. Jet was een redelijk lange weg, met alleen een stop om wat te drinken bij een tentje dat door 21 vrouwen gerund werd. Nog een tweede stop bij Elephant Pass met een memorial van een held uit de Tamil-oorlog en door naar Jaffna.
Hier staat een groot fort dat in de VOC-tijd door de Hollanders is gebouwd, door de Tamils in hun strijd behoorlijk verwoest is en nu met Nederlands geld weer gerestaureerd wordt. We hadden het geluk met volle maan in Jaffna te zijn, want dan wordt in de grote, Hindoetempel een speciale ceremonie gehouden. Mannen mogen dan alleen met ontbood bovenlijf de tempel in en worden er drie beelden door de stad gedragen. Het bracht weer een boel gelovigen op de been. Om de dag af te sluiten zijn we met de hele groep naar een traditioneel restaurant gegaan en hebben daar een soort gevulde pannenkoek gegeten. Met de handjes, zoals ze hier gewend zijn. Nou ja, handjes... alleen de rechterhand natuurlijk en dat maakte de uitdaging iets groter.

30 augustus
Vandaag een time-out genomen, wat rondgewandeld door Jaffna, lekker langs en in het zwembad gezeten en gewoon even bijgekomen. Morgen gaan we alweer richting ons vertrek uit Sri Lanka. Nog 5 dagen te gaan.