Perahera in Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van nollenatsrilanka - WaarBenJij.nu Perahera in Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van nollenatsrilanka - WaarBenJij.nu

Perahera in Kandy

28 Augustus 2015 | Sri Lanka, Kandy

25 augustus
Een dag in Kandy, midden in de festivalweek. Om alvast in de stemming voor het festival te komen, brachten we vanmorgen eerst een bezoek aan de Tempel van de Tand, waar volgens de legende een tand van Buddha wordt bewaard en waar deze festivalweek aan gewijd is. De olifanten die vanavond aan de Perahera zullen deelnemen en die van tempels vanuit heel Sri Lanka hierheen gebracht zijn, stonden er ook.
Vanmiddag een vrije middag en konden we ons opmaken voor de optocht van vanavond. Onze gids had mooie plaatsen voor ons gereserveerd en het was chaos in de stad. Om acht uur begon de parade en we hebben drie uur lang zitten kijken naar dansers met zwepen, vuur, prachtige kostuums en hoofddeksels. Vele drummers en uiteraard vele olifanten. Er zouden er 30 meelopen, maar we hebben zeker het dubbele gezien, dus ze werden in de tempel waarschijnlijk weer een ander kleed omgedaan, de lampjes in hun hoofdbedekking kreeg een andere kleur en doorlopen maar. Op het moment dat de olifant die de Tand van Buddha langs kwam, stond iedereen op.
Drie uur lang verbazing en genieten. Het werd nog even hilarisch toen een van de olifanten een pakketje op de weg achterliet en de dansers moesten proberen dat op hun blote voeten te vermijden.
Wat een geweldig evenement. We hebben er geen spijt van dat we juist deze reis geboekt hebben.