Nog meer tempels en olifanten - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van nollenatsrilanka - WaarBenJij.nu Nog meer tempels en olifanten - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van nollenatsrilanka - WaarBenJij.nu

Nog meer tempels en olifanten

28 Augustus 2015 | Sri Lanka, Dambulla

26 augustus
Vandaag een dag met een hoog tempel-gehalte. De eerste tempel hebben we daarom aan ons voorbij laten gaan, maar de grottempels van Dambulla wilden we wel zien. Eerst brachten we echter een eboke aan een specerijenkwekerij, waar we uitleg kregen over o.a. de medicinale werking van kruiden.
Voor de grottempels van Dambulla moesten we eerst 180 treden beklimmen en we merken aan de temperatuur goed dat we de bergen achter ons hebben gelaten. Maar de grotten waren de klim meer dan waard.
Daarna ging de groep door naar Sigiriya, de zogenaamde 'Leeuwenrots', die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Deze twee oudjes, een met nog steeds een dikke enkel en de ander met slechte knieën zagen de klim van ruim 1000 treden echter niet zo zitten, en werden afgezet bij het hotel. We hebben een spectaculair uitzicht gemist, maar ja.... Je kunt niet alles hebben en we hebben al zoveel moois gezien deze reis.

27 augustus
Fietsen. Een nieuwe belevenis deze vakantie. De ruinestad Polonnaruwa was vrij uitgestrekt en mede gezien de hoge temperatuur leek ons dat fietsen wel lekker. Maar zelfs toen was het nog redelijk schaduwhoppen wat we tussen alle vervallen gebouwen deden.
Dan was de derde safari 's middags een stuk aangenamer. In deze tijd van het jaar komen de olifanten bij elkaar in onder andere het Koudulla National Park. En wij mochten getuige zijn van deze zogenaamde "algemene ledenvergadering" en weer van redelijk dichtbij. Het was wederom een geweldige belevenis.